بوطیقای معماری: (آفرینش در معماری) تئوری طراحی، آنتونی سی. آنتون

خلاقیت مهم­ترین شاخه هر علم و هنری است که سبب زایش و نوآوری های جدید می گردد و بواسطه آن در عرصه های مختلف هنری، امری بدیع و جدید بوجود می آید. کتاب بوطیقای معماری درباره تئوری معماری است و به جنبه های مختلف قوه تخیل، تصور و خلاقیت می پردازد و راهبردهایی را که از طریق آن ها می توان در طراحی معماری به خلاقیت دست یافت را معرفی می کند و علاوه بر معماران و آموزگاران و دانشجویان معماری راهگشای فکری برای تمامی افرادی است ک در حوزه اندیشه و هنر در جستجوی خلق وضعیتی جدید می باشند.

کتاب حاضر نوعی سند ترکیبی است که به دلیل نیاز به سازگاری میان تمام عناصر مثبت جنبش های مدرن و پست مدرن به وجود آمده است و در این زمینه چاچوبی را به دانشجویان و علاقمندان به معماری می دهد تا با تلاش و کوشش به شیوه جامع گرا در طراحی دست پیدا کنند. نویسنده کتاب پروفسور آنتونی سی آنتونیادس ، استاد معماری و استاد دانشگاه تگزاس است و رویکرد وی در این کتاب بیان راهبردهایی به سوی خلاقیت  در معماری است و جلد اول این کتاب راهبردهای نامحسوس به سوی خلاقیت معماری را بیان می کند و در هفت گفتار  با عناوین فرایند خلاقیت، استعاره، پارادوکس و متافیزیک، راهبرد تغییر پذیری فرم، ابهام ازلی و دست نیافته، شعر و ادبیات و بیگانگی و چند فرهنگی تنظیم شده است.

جلدو دوم کتاب نیز با هفت گفتار تاریخ، تاریخ گرایی و مطالعه پیشینه ها، تقلید و برداشت سطحی، هندسه و خلاقیت، تأکید بر مصالح، نقش طبیعت در خلاقیت معماری، خلاقیت از طریق ارتباط با دیگر هنرها و هنرمندان و زندگینامه های معماران به مثابه ابزاری برای خلاقیت به بررسی راهبرهای محسوس به سوی خلاقیت معماری می پردازد.

نکته ارزشمند کتاب این است ک مطالب ارائه شده به صورت عملی در آتلیه های طراحی مولف مورد آزمایش قرار گرفته است و بیان تئوری صرف نیست. همچنین در جای جای آن، حاصل تفکرات و نتیجه کارهای دانشجویی آتلیه مولف ارائه شده است .

چاپ ششم این اثر دو جلدی در 585 صفحه، مصور سیاه و سفید و در چهار هزار نسخه با قیمت 200000 ریال توسط انتشارت سروش به بازار نشر راه یافته است.


نظرات 1 + ارسال نظر
محمد امین فروتن جمعه 14 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 11:47 ق.ظ http://archumz.com

بوطیقا کتاب خیلی خوبیه،جلد اولش تعاریفی رو به آدم ارائه می کنه که به قولی چراغ راه آدم میشه برای پیدا کردن رویکردهای خودش به سمت هنر و خلاقیت و معماری ...
حتما بخونینش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد